کد مطلب:34651
شنبه 1 فروردين 1394
آمار بازدید:33
آيات قرآن كريم در اسناد اسماي حُسنا به خداوند به چند دسته تقسيم ميشود؟
قرآن كريم درباره اسناد اسماي حسنا به خداوند، دو دسته آيات دارد
الف آياتي كه همه اسماي حسنا را از آن خداوند دانسته و همگان را از الحاد در آن برحذر داشته است؛ مانند
1- «وَلِلّهِ الاَسماءُ الحُسني فادعُوه بِها وَ ذروا الذين يُلحِدون في اَسمائِه سيجزون ما كانوا يعملون» اعراف/180. منظور از اسماي حسنا، صفات مختلف پروردگار است كه همگي نيك و حُسناست ونيز مقصود از الحاد در اسماي خداي سبحان، تطبيق صفات او بر مخلوقاتش است.
2 ـ «قل ادعوا الله اَو ادعوا الرّحمن ايّاً ما تدعوا فله الاسماء الحسني...» اسراء/110؛ يعني اگر «الله» يا «الرحمن» را خوانديد، همه اسما را خواندهايد زيرا اسم «الله» و «الرحمن»، جامع همه اسما است واين، بدان جهت است كه درآن مقام نامتناهي، همه اسما از لحاظ مصداق، عين همند.
3 ـ «الله لا اله الّا هو له الاسماء الحسني» طه/8. اين آيه، همراه وصف خداي سبحان به توحيد، همه اسماي حسنا را براي «الله» دانسته است. بنابراين، موحّد كامل بايد هم در ذات و هم در صفات ذاتي و هم در صفات افعالي، معتقد به توحيد حق باشد؛ چنان كه در دعا ميخوانيم «لا اله الّا الله وحده [ذاتاُ ] وحده [صفاتاُ] وحده [فعلاُ]»
ب آيات فراواني كه اسماي حسنا را ذكر كرده و منحصر به خداوند دانسته است؛ از جمله
1- آياتي كه بيانگر توحيد خالقيت است؛ مانند «الله خالق كلّ شيء و هو علي كلّ شيء وكيل» زمر/62؛ يعني هر آنچه در علم هستي وجود پيدا ميكند، آفريده خداوند است و هيچ مخلوقي از اين اصل كلي خارج نيست.
2- آياتي كه توحيد رازقيت را بيان ميكند؛ مانند «... هل من خالق غير الله يرزقكم من السّماء و الارض...» فاطر/3؛ [آيا جز خداي سبحان آفرينندهاي است كه از زمين و آسمان شما را روزي ميدهد؟]
3- آياتي كه ولايت را منحصر به خدا ميداند؛ مانند «... فالله هو الولّي...» شورا/9؛ [سرپرست شما فقط خداي سبحان است.]
همچنين قرآن درباره ساير اسماي حسنا نيز آياتي با لسان حصر دارد؛ چنان كه برهان عقلي نيز اين حصر را اثبات ميكند.
آية الله جوادي آملي
علي(ع) مظهر اسماي حُسناي الاهي
مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.